‘илософские аспекты безопасного существовани¤ человека во внешней среде.1.3.1.
‘≤Ћќ—ќ‘—№ ≤ ј—ѕ≈ “» Ѕ≈«ѕ≈„Ќќ√ќ ≤—Ќ”¬јЌЌя
Ћёƒ»Ќ» ¬ Ќј¬ ќЋ»ЎЌ№ќћ” —≈–≈ƒќ¬»ў»
доцент ”жва ¬.ѕ.
ѕроблема ≥снуванн¤ та майбутнього людства т≥сно пов'¤зана з вибором
типових п≥дход≥в до осмисленн¤ природного та соц≥ального середовища,
критер≥њв оц≥нки, визначенн¤ ц≥лей. ¬ид≥л¤ють групи перетворюючих ≥
обмежувальних концепц≥й, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ ц≥льовими настановами.
” перетворюючих концепц≥¤хѓ ≥де¤ “керуванн¤” або спр¤мованоњ еволюц≥≥ та ≥де¤
“гуман≥зац≥≥” (окультуренн¤ природи). ƒо групи обмежувальних кон-
цепц≥й належать к≥лька протилежних тип≥в, що обмежують “культурне” ≥
“природне” у людини: природоцентризм (екоцентризм) ≥ теоцентризм.ќс-
новна ц≥ль екоцентризму- найменьш можливий вплив людства на природну
екосистему та њњ “збереженн¤”.÷≥ль теоцентричноњ концепц≥≥-дос¤гненн¤ аб-
солютноњ незалежност≥ в≥д природи с в≥ддаленн¤м в≥д не≥, що пропонують
дос¤гати внутр≥шн≥м аскетизмом та духовними вправами.ќсновний ≥деал-
нед≥¤нн¤. ¬ з≥ткненн≥ неотехн≥чних та екоантропоцентричних погл¤д≥в на
стратег≥ю ≥снуванн¤ людини в≥дтворююЇтьс¤ боротьба м≥ж р≥зними модел¤ми
разум≥нн¤ св≥ту - класичноњ та синерг≥чноњ.—в≥дом≥сть сучасного людства, окре-
моњ людини знаходитьс¤ п≥д впливом вс≥х цих груп концепц≥й з р≥зним
контекстом розум≥нн¤ в залежност≥ в≥д особистих ≥нтерес≥в, але ¤к ускладнен¤
формуЇтьс¤ ≥ нова рел≥г≥йн≥сть в зв'¤зку з неоп≥знанним почутт¤м глубокоњ
сам≥тност≥ людини посеред св≥ту та вичерпан≥стю його в≥дпов≥дальност≥, поваж-
ност≥ та хороброст≥.
“аким чином, незважаючи на р≥зн≥ шл¤хи сучасного ≥ майбутнього ≥снуванн¤
людини, ¤к≥ пропонують наведен≥ концепц≥≥, маютьс¤ позитивн≥ висновки њх
взаЇмод≥й: визнанн¤ житт¤ та здоров'¤ людини вищою соц≥альною ц≥нн≥стю,
проголошенн¤ б≥льшостю крањн св≥ту напр¤мка на техн≥чну вдосконаленн≥сть
використанн¤ джерел природи, проголошенн¤ прав вс≥х живих ≥стот на житт¤ з
≥деЇю њх самоц≥нност≥. ¬ зв'¤зку з наведенними концепц≥¤ми св≥товоњ думки,
враховуючи перманентн≥ пол≥теко-соц≥льн≥ та економ≥чн≥ негоразди, ¤к≥
призвод¤ть до зниженн¤ ¤кост≥ здоров'¤ людини в ”крањн≥, зростаЇ роль њх
законодавчого подаланн¤ та юридичноњ регламентац≥≥, орган≥зац≥≥ охорони
здоров'¤.
«доров'¤ѓце не т≥льк≥ благополучч¤, усп≥х кожноњ окремоњ людини, але й гарант≥¤
зростанн¤ соц≥ально-економ≥чного потенц≥алу, пол≥тичноњ стаб≥льност≥ та
моральноњ сбалансованост≥ сусп≥льства. ƒосл≥дженн¤ ≥стор≥њ людства
затверджуЇ безальтернативн≥сть розвитку метод≥в охорони здоров'¤ та житт¤
кожноњ людини. —творенн¤ ¬сесв≥тньоњ ќрган≥зац≥≥ ќхорони «доров'¤ (¬ќќ«),
¤к глобального ≥нструмента охорони здоров'¤ людстваѓ ¤скраве п≥дтвердженн¤
тенденц≥й його розвитку. ¬ажлив≥ сучасн≥ досл≥дженн¤ ¬ќќ« дозволили
ви¤вити найб≥льш вражен≥ на туберкульоз крањни св≥ту: –ос≥¤, јргентина, ≤нд≥¤,
де¤к≥ крањни сх≥дноњ ™вропи та ”крањна.
–озповсюджен≥сть алкогол≥зму, токсикоман≥њ, наркоман≥њ, ¬≤„- та —ѕ≤ƒ-
≥нф≥кованих, псих≥чних та онколог≥чних захворюваньѓ це насл≥док ц≥лоњ
низки причин, серед ¤ких найб≥льш приоритетними з'¤вл¤ютьс¤
соц≥ально-економ≥чн≥ умови житт¤.
¬изначенн¤, ¤ке приведено ¬ќќ« та ќсновами законодавства ”крањни про
охорону здоров'¤, окреслюЇ здоров'¤, ¤к статус повного ф≥зичного, духовного та
соц≥ального благополучч¤, а не т≥льке в≥дсутн≥сть хвороб та ≥нвал≥дност≥, що ≥
п≥дкреслюЇ д≥ю на людину в першу чергу соц≥ально-економ≥чних умов та
фактор≥в житт¤.
—в≥доцтвом низькоњ ефективност≥ д≥њ та недозконалост≥ вт≥ленн¤ в житт¤ ќснов
законодавства про охорону здоров'¤ в ”крањн≥ з '¤вл¤ютьс¤ 2 млн. хворих
псих≥чними захворюванн¤ми, зниженн¤ чисельност≥ населенн¤, зростанн¤
смертност≥ та летальност≥, короткочасн≥сть житт¤ та еп≥дем≥≥ соц≥ально-небезпеч-
них хвороб.
ѕри вивченн≥ недавньоњ ≥стор≥њ розвитку охорони здоров'¤ в ”крањн≥ п≥дчас
—–—– ч≥тко простежуЇтьс¤ ≥снуванн¤ на той час ц≥л≥сноњ та гармон≥чноњ системи
охорони здоров'¤, що мала в своњй структур≥ вс≥ види квал≥ф≥кованоњ та спец≥а-
л≥зованоњ медичноњ допомоги, охорону материнства ≥ дитинства, цехову меди-
цину дл¤ роб≥тник≥в промислових п≥дприЇмств, ефективн≥ програми
диспансер≥зац≥≥, л≥куванн¤ та реаб≥л≥тац≥њ хворих, медичну осв≥ту та розвинену
систему ≥нститут≥в та факультет≥в вдосконаленн¤ л≥кар≥в, що вир≥шувала
проблему постачанн¤ квал≥ф≥кованих кадр≥в. Ќауков≥ фундаментальн≥ та
прикладн≥ досл≥дженн¤ в медицин≥ мали всесв≥тнЇ визнанн¤. ¬ќќ« визнавало
таку систему охорони здоров'¤ найкращою та рекомендувало вт≥лювати
таку модель в ≥нших крањнах. —л≥д в≥дзначити, що в т≥й систем≥ охорони здоров'¤
так≥ недол≥ки, ¤к деф≥ц≥т б≥льш технолог≥чних та сучасних препарат≥в, обладнанн¤
р≥шуче не перешкоджали ефективн≥й робот≥ системи в ц≥лому.
јнал≥з систем охорони здоров'¤ в крањнах св≥ту ч≥тко висв≥тлюЇ той факт, що
кожн≥й окрем≥й крањн≥ притаманна та система охорони здоров'¤, ¤ка т≥сн≥ше
пов'¤зана з минулим ≥сторичним розвитком, сучасними соц≥ально-економ≥ч-
ними умовами, традиц≥йними нац≥ональними ц≥нност¤ми та потребами.
¬ јнгл≥њ ≥снуЇ державна бюджетна система охорони здоров'¤ паралельно з
приватними л≥карн¤ми, кл≥н≥ками, приватними л≥кар¤ми ¤к вузькоњ, так ≥
загальноњ спец≥ал≥зац≥њ (л≥кар¤ми загальноњ практики, с≥мейними л≥кар¤ми).
Ѕагатоланкова система охорони здоров'¤ притаманна дл¤ —Ўј. јмериканська
система маЇ дв≥ неравноц≥нн≥ ланки: б≥льш розвинена платна медична допомога
( шпитал≥, кл≥н≥ки, приватн≥ л≥кар≥) та мун≥ц≥пальн≥ л≥карн≥, що подають
безкоштовну медичну допомогу та базують свою д≥¤льн≥сть на федеральному
бюджет≥. –≥зн≥ форми власност≥ та методи ф≥нансуванн¤ медичних заклад≥в
дозвол¤ють цим крањнам з стаб≥льним законодавством застосовувати гнучк≥
та зручн≥ методи управл≥нн¤ у сфер≥ охорони здоров'¤.
¬ зв'¤зку з перманентними економ≥чними проблемами в ”крањн≥ на прот¤з≥ вже
10 рок≥в охорон≥ здоров'¤ вкрай потр≥бна радикальна реформа, але њњ базисом
мусить стати правовий механ≥зм, ¤кий буде взмоз≥ регулювати вс≥ аспекти
наданн¤ медичноњ допомоги населенню. ѕошуки нових джерел ф≥нансуванн¤
медицини обов'¤зково потребують розробленн¤ та затвердженн¤ нових форм
медицини, в тому числ≥ ≥ страховоњ. –озвиток нових б≥омедичних технолог≥й
( генноњ ≥нженер≥њ, трансплантац≥њ орган≥в та тканин, клонуванн¤ ), охорона
здоров'¤ малозабезпечиних прошарк≥в населенн¤, введенн¤ гарант≥й захисту
≥нтерес≥в прац≥вник≥в охорони здоров'¤ в≥д свав≥лл¤ та некомпетентност≥
посадових ос≥б, створенн¤ правового механ≥зму взаЇмов≥дносин м≥ж л≥карем,
пац≥Їнтом та медичним закладом, правовий догл¤д за зменьшенн¤м
неконтрольованих державою доход≥в в означених взаЇмов≥дносинахѓ все це
потребуЇ швидкого розвитку правовоњ бази охорони здоров'¤ в≥дпов≥дно до
кращих св≥тових зразк≥в.
ѕ≥дсумком такого законотворчого процесу маЇ бути створенн¤ медичного
права, аналог≥чно вже нам в≥домим ”банковському”,”аграрному”,”земельному
праву”.
¬ зв'¤зку з поширенн¤м правового н≥г≥л≥зму, незважаючи на виданн¤ сб≥рника
”«аконодавство ”крањни про охорону здоров'¤ “, необх≥дно розробити ≥
прийн¤ти ћедичний кодекс ”крањни , що допоможе вс≥м сторонам в≥дносин в
медицин≥ знати своњ права та обов'¤зки, передбачати порушенн¤ та злочини в
медицин≥, попереджати наданн¤ не¤к≥сноњ медичноњ допомоги ≥ л≥карн¤них
препарат≥в,захистити права прац≥вник≥в сфери охорони здоров'¤. ƒругий вариант
одекса «доров'¤ ”крањни внесен нещодавно в проф≥льний ком≥тет ¬ерховноњ –ади
”крањни, але в≥н мусить бути ще б≥льш вдосконалим.
ћедичний кодекс ”крањни мусить включати розд≥ли: 1.«агальн≥ положенн¤;
2.Ћ≥кувальна допомога ( державна бюджетна медицина, страхова медицина,
мун≥ц≥пальна медицина, приватна медицина); 3.—ан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чна
служба; 4.ѕрава та обов'¤зки медичних прац≥вник≥в (роль та права медичних
профес≥йних об'Їднань та асоц≥ац≥й); 5. ѕрава та обов'¤зки пац≥Їнт≥в
та њх законних представник≥в; 6.—ан≥тарно- карант≥нна служба; 7.«абеспеченн¤
фармацевтичними препаратами та контроль њх ¤кост≥; 8.ћедична осв≥та та
п≥сл¤дипломне вдосконаленн¤; 9.Ќауково- досл≥дницька д≥¤льн≥сть;
10.ѕрик≥нцев≥ положенн¤.
«доров'¤ народу - це найважлив≥ша сусп≥льна ц≥нн≥сть, тому необх≥дне
обов'¤зкове подальше вдосконаленн¤ метод≥в правового регулюванн¤
медичноњ допомоги в ”крањн≥, розробка науково-обгрунтованих норм
медичного законодавства, введенн¤ правових умов в≥дпов≥дальност≥ за злочини
проти здоров'¤ людини в ”крањни.
¬се це в значн≥й м≥р≥ буде служити зм≥цненню державност≥ в ”крањн≥, безпец≥
житт¤ ≥ здоров'¤ людини незалежно в≥д пол≥тичних погл¤д≥в, нац≥ональност≥ та
рел≥г≥йноњ належност≥.
ѕерший Ќац≥ональний
онгрес з Ѕ≥оетики. ”крањна,
(стендова допов≥дь) ињв, 20 вересн¤ 2001. -с.76